آیا هشدار مقامات بهداشتی فرانسه در مورد استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درCOVID-19  قابل قبول است؟

17مارس 2020- مقامات بهداشتی فرانسه درباره ی عوارض جانبی ناگوار استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن در بیماران مبتلا به  COVID-19،هشدار داده اند، آنها به جای درمان با NSAIDs، استامینوفن را توصیه می کنند.

اما بسیاری از پزشکان، به ویژه در خارج از فرانسه، در شبکه های اجتماعی به این هشدار واکنش نشان داده و گفته اند که در حال حاضر شواهد کافی برای چنین توصیه ای وجود ندارد.

وزارت بهداشت اسپانیا روز یکشنبه اعلام كرد كه هیچ مدرکی مبنی بر این که ایبوپروفن یا سایرNSAID ها، عفونت COVID-19 را بدتر می كنند، وجود ندارد.

پزشکان انگلیسی با وجود اینکه با این هشدار موافق نیستند، اعلام کردند که استامینوفن به طور کلی انتخاب بهتری برای عفونت ها است.

یکی از متخصصان آمریکایی می گوید: شواهدی از خطرات برای مبتلایان به COVID-19، فراتر از آنچه از قبل در مورد عفونت ها به طور کلی می دانیم، وجود ندارد، و در موردNSAID ها هنوز چیزی اثبات نشده است.

در 14 مارس، دولت فرانسه از "عوارض جانبی جدی" مرتبط با NSAIDs در افراد مبتلا به  COVID-19 خبر داد. پس از آن، وزیر بهداشت فرانسه الیویه وران توئیت کرد که "مصرف داروهای ضد التهابی (ایبوپروفن ، کورتیزون و ...) می تواند یک عامل تشدید کننده ی عفونت [COVID-19] باشد."

وی در توییت خود گفت: "اگر تب دارید، پاراستامول(استامینوفن) مصرف کنید. اگر از قبل از داروهای ضد التهابی استفاده می کردید یا شک دارید از پزشک خود مشاوره بگیرید."

دکتر Reckitt Benckiser، سازنده ی برند Nurofen ibuprofen در بیانیه ای در وب سایت خود اظهار داشت: "استفاده ی مناسب از ایبوپروفن و پاراستامول هنوز هم توسط اکثر مراجع بهداشتی اروپا به عنوان بخشی از درمان علامتی COVID-19 توصیه می شود. هنوز هیچ مدرکی دال بر تاثیر منفی ایبوپروفن بر نتایج بیماران مبتلا به عفونت COVID-19 در دست نیست."

او افزود: این شرکت "نه اطلاعات ایمنی جدیدی دریافت کرده است و نه درگیر ارزیابی هرگونه عارضه جانبی در مورد استفاده از ایبوپروفن در COVID-19 شده است. مانند هر پزشکی، ما به مصرف کنندگان و مراقبان آنها یادآوری می کنیم که دستورالعمل های ارائه شده روی بسته بندی و در جزوه اطلاعات بیمار را با دقت بخوانند و از آن پیروی کنند."

هیچ مدرکی درباره هر خطر منحصر به فردی ازNSAID ها برای افراد مبتلا به COVID-19 وجود ندارد

پرفسور Gregory Poland، استاد پزشکی و بیماری های عفونی و مدیر گروه تحقیقات واکسن در کلینیک مایو، در روچستر، مینسوتا ، گفت: که بدون روشن شدن اطلاعات جدید در مورد اثرات این داروها، مشکوک بودن به خطرات اضافی NSAIDs در COVID-19 جای سوال دارد.

اوگفت: "من فکر می کنم که اطلاعات لازم برای چنین اظهاراتی از سوی وزارت بهداشت یک کشور، کاملاً ناکافی است."

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که اغلب برای تسکین تب و علائم آنفلوانزا و همچنینCOVID-19  توصیه می شوند، عوارض جانبی احتمالی بر معده و کلیه ها در گروههایی که بعنوان گروه های پر خطر برای ابتلا به COVID-19 در نظر گرفته می شوند مانند: بیماران مسن و افراد مبتلا به یک بیماری هم آیند یا نقص سیستم ایمنی بدن، بخوبی شناخته شده است. در این بیمارا ن، استامینوفن به عنوان یک جایگزین برای درمان تب به هر حال توصیه می شود.

پرفسور Poland، اظهار داشت: من فکر می کنم آنچه [فرانسوی ها] توصیه می کنند بیش از حد نگرانی های شناخته شده است."

وی تأکید کرد: "من هیچ اطلاعات منتشر شده ای در مورد استفاده از NSAIDs در بیماران مبتلا بهCOVID-19  ندارم که نشان دهنده هر نوع خطر منحصر به فردی باشد."

او در مورد نتیجه گیری قطعی در زمانی كه استرس و هراس بسیار زیاد است، هشدار داد. او به گزارش منتشر شده از سوی همكاران خود اشاره كرد كه در آن چهار مورد شدید COVID-19 در بین بیمارانی كه NSAID مصرف می كردند، گزارش شده است كه بنظر می رسد بین این دو ارتباط برقرار می كند.

وی گفت: یک استنباط نامناسب از رابطه ی علت و معلولی رخ داده است، این اشتباهی است که معمولاً مشاهده می کنیم، مردم یک رابطه ی علیتی را فرض می کنند که اغلب اوقات اشتباه است."

در همین حال، وزارت بهداشت اسپانیا، ضمن تأکید بر اینکه هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر NSAIDs بر تشدید آلودگی COVID-19 وجود ندارد، اظهار داشت: با این حال، بر روی بسته ایبوبروفن ذکر شده است که استفاده از این دارو ممکن است علائم عفونت را بپوشاند، به این معنی که می تواند تشخیص را به تاخیر اندازد و باعث تشخیص بیماری در مراحل شدیدتر شود.با این حال آنها تأکید می كنند كه این مربوط به تمامی عفونت ها است، نه به طور خاص به COVID-19. وزارت بهداشت اسپانیا افزود که با این وجود، بیشتر به بررسی موضوع NSAID و COVID-19 می پردازیم و یافته های خود را تا ماه مه 2020 منتشر خواهیم کرد.

کارشناسان فرانسوی بر موضع خود اصرار دارند

اما در مصاحبه های اختصاصی با Medscape فرانسه، یک روماتولوژیست و یک متخصص بیماری های عفونی موضع وزیر بهداشت این کشور را تایید کردند.دکترFrancis Berenbaum ، متخصص روماتولوژی در بیمارستان Saint-Antoine در پاریس گفت: در بیمارانی که دارای بیماری های روماتولوژیکی هستند که تحت با درمانNSAIDs  در دراز مدت هستند.این داروها نباید متوقف شود مگر اینکه بیمار علائم COVID-19 مانند تب را داشته باشد.

برای افراد دیگر، اگر دچار علائم تب و سایر علایم COVID-19 شوند، نباید داروهای NSAID مصرف کنند، زیرا این دارو باعث وخیم تر شدن بیماری COVID-19 می شود. او افزود این موضوع در مورد سایر بیماریهای ویروسی نظیر آنفلوانزا نیز دیده می شود، بنابراین بهتر است از استامینوفن استفاده شود، مگر این که فرد به یک بیماری کبدی مبتلا باشد، که استفاده از استامینوفن برای او از قبل منع شده باشد.

در همین حال، دکتر Christian Perronne، متخصص بیماریهای عفونی در گارچس، فرانسه، گفت که معتقد است توصیه برای جلوگیری از NSAIDs در عفونت COVID-19 بر اساس عقل سلیم است.

دکتر Perronne، گفت که وی شخصاً شاهد بدتر شدن COVID-19 با مصرف NSAIDها نبوده، و خاطرنشان کرد که در فرانسه هنوز چشم انداز کافی در این مورد وجود ندارد، اما گفت که این نتایج از نتایج چینی ها اقتباس شده است.

وی تأکید کرد که NSAIDها برای عفونت های تنفسی مناسب نیستند. او گفت كه هرگز در موارد عفونت های تنفسی- بجز موارد استثنایی هنگامی كه نمی توانید کار دیگری انجام دهید-،  NSAIDها اصولا تجویز نمی شوند.

دکتر Perronne، با اشاره به تحقیقات سال گذشته ی آژانس ملی ایمنی داروها و محصولات بهداشتی فرانسه (ANSM) که نشان داده بود NSAIDها می توانند نقش تشدید کننده در صورت بروز عفونت شدید داشته باشند، گفت: خطر عوارض عفونی جدی، بستری در بیمارستان، عواقب بیماری یا حتی مرگ با استفاده از NSAID در چنین مواردی در مقاله ی منتشر شده در آوریل گذشته ذکر شده است.

نکته قابل توجه این است که فرانسه نسبت به سایر کشورها محدودیت شدیدتری در فروش داروهای NSAID دارد و از ابتدای سال جاری، محصولاتی از جمله پاراستامول و ایبوپروفن دیگر در این کشور بدون نسخه در دسترس نیست.

انگلستان: استامینوفن برای برخی بهتر است اما نه الزاما به دلیل COVID-19

در همین حال، کارشناسان انگلیسی قبول دارند که استامینوفن به دلیل دلایل ایمنی شناخته شده، انتخابی بهتر از NSAID در افراد در معرض خطر COVID-19 است.

دکتر Rupert Beale، رهبر گروه زیست شناسی سلولی عفونت از موسسه ی فرانسیس کریک ، لندن، به مرکز رسانه های علمی انگلیس گفت: هنوز هیچ دلیل دیگری که برای اجتناب از تجویز NSAIDها در بیمارن مبتلا به COVID-19 بطور گسترده پذیرفته شده باشد، تأیید نشده است."

پرفسور Tom Wingfield، مدرس ارشد بالینی و پزشک مشاور افتخاری در دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول، انگلیس، گفت: در انگلیس ، پاراستامول به طور کلی برای تسکین علائم ناشی از عفونت مانند تب، نسبت به داروهای NSAID مانند ایبوپروفن ترجیح داده می شود. زیرا اگر طبق دستورالعمل سازنده و / یا یک متخصص بهداشتی از نظر زمان بندی و با حداکثر دوز مصرف شود، کمتر عوارض جانبی ایجاد می کند."

وی تأکید کرد که برای تعیین اهمیت پیام وزارت بهداشت فرانسه در مورد تأثیر NSAIDها بر COVID-19، وضوح و شواهد بیشتری لازم است.

کورتیکواستروئیدها و COVID-19

دکتر Poland خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت فرانسه همچنین استفاده از کورتیزون را در COVID-19 منع کرده است، که مطابق با توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها است.

وی توضیح داد: کورتیکواستروئیدها، گرچه مکانیسم عملکرد متفاوتی نسبت به NSAIDها دارند ، اما داروهای ضد التهابی هستند و بنابراین به نظر می رسد که در یک بیماری التهابی باید از آنها بطور ایده آل استفاده شود.

دکتر Poland گفت: اما دلایلی برای این توصیه وجود دارد، مشاهده شده است که کورتیکواستروئیدها در افراد مبتلا به SARS I، نه تنها روند بالینی را بهبود نبخشیدند بلکه در حقیقت به نظر می رسد که تأثیرات جانبی کوتاه مدت و میان مدت در تأخیر پاک شدن از ویروس دارند.

اما، متخصصان توصیه می كنند كه بیمارانی كه از كورتیزون یا سایر استروئیدها برای بیماریهای مزمن استفاده می كنند، نباید مصرف این داروها را متوقف كنند، مگر به توصیه پزشكشان.

بطور جداگانه، انجمن غدد درون ریز در انگلیس توصیه هایی راجع به کروناویروس برای بیماران مبتلا به نارسایی آدرنال یا هیپوفیز که از هیدروکورتیزون یا سایر استروئیدها استفاده می کنند، صادر کرده است که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید:

https://reference.medscape.com/drug/a-hydrocort-solu-cortef-hydrocortisone-342744

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/926940